2010. január 4., hétfő

Jöhet a Szilveszter!

Ha Szilveszter, akkor malacka és lencse! Csak hát mindig a Babe jut eszembe, de ez van...malacka volt a főfogás.

Sült malackaraj

Időigényes étel, de a végeredmény isteni!! Szerencsére sikerült otthon egy két kilós bőrös, csontos, gyönyörű malackarajt vennünk, így nem volt nehéz rosszat készíteni belőle, ez négy embernek két-három étkezésre simán elég volt. Ezt 30-án este bepácoltam: sóval, frissen őrölt borssal, egy nagyon kevés őrölt babérral, kakukkfűvel, olívaolajjal (hehe) és ment a hűtőbe. Ja és egy vékony pengéjú késsel két hármat beleszúrkáltam a bőrös részébe.

Másnap délben, közvetlenül a sütés előtt a tepsit bekentem házi zsírral, vékonyan a malackát is, kevés vizet öntöttem alá. Nyugodtan megsózhatjuk most is. A legfontosabb hozzávaló még, mielőtt bemegy a sütőbe: legalább egy fej fokhagymát szétszedünk és héjastul odaszórjuk a hús mellé. (A héjastul sült fokhagyma az egyik kedvenc, szinte minden húshoz sütök, a tévépaprika francia szakácskönyvében láttam. Isteni, krémes lesz a fokhagyma...) Továbbá egy kis tálkába sört öntünk és megkenjük vele a malacot.

A sütőt akkor gyújtsuk be, amikor betesszük az alufóliával lefedett húst, ez nálunk délben történt meg és este fél hétfkor vettem ki. Ennek oka, hogy szinte végig, amíg teljesen meg nem puhul (!!!) takaréklángon, a legalacsonyabb fokozaton sült. Szinte levált a csontról, nyamm!! Közben jónéhányszor ki kell venni, forgatni, megkenni a sörrel.

Amikor már jó puha volt a hús, kiszedtem, a bőrét 2-3 centinként beirdaltam és a közökbe szeletelt fokhagymát tettem. Ezután visszatettem és magas lángon szép pirosra sült a malacka.

A köret hagymás krumplisaláta, lencsesaláta, Vichy répa volt, itt jönnek a receptjeik.

Lencsesaláta

Nagyon egyszerű, gyorsan készen van, nem kell vele sokat foglalatoskodni. Hozzávalók:

1 fej lilahagyma

25 dkg lencse

só, frissen őrölt bors

jó minőségű mustár

majoranna/kakukkfű

ecet

egy gerezd fokhagyma

olívaolaj

A lencsét beáztatjuk jópár órára. A lilahagymát nagyon vékonyra szeljük, egy tányérba tesszük és megsózzuk, meglocsoljuk olívaolajjal.

A lencsét pár óra elteltével leszűrjük és egy lábasban kicsi olívaolajon átforgatjuk. Jól megsózzuk, hozzáadjuk a fokhagymát és a marék nyers, karikára vágott répát. Felöntjük vízzel, fűszerezzük és megfőzzük. Ha megpuhult, jól lecsöpögtetjük, majd egy nagyobb tálban összekeverjük a lilahagymával. Pár csepp ecetet és egy kanál mustárt adunk hozzá. Téli estéken a serpenyős pirítóssal vagy bécsi virslivel egyszerű vacsora.

Vichy répa

Fejből írom le a hozzávalókat, a paprikás francia szakácskönyvből való ez is, de érzésre szoktam elkészíteni. A család zöldségfaló képességének függvényében fél vagy egy kiló sárgarépát meghámozunk, karikára vágunk. Egy kis kocka vaj felét (kb. 5 deka) egy serpenyőben megolvasztunk, rádobjuk a megmosott répát. Párszor átforgatjuk, s felöntjük vízzel, hogy ellepje. Sózzuk és ízlés szerint kristálycukrot szórunk rá (kb. egy-két evőkanállal), de kóstolgassuk időközönként. A répa elfővi majd a levét és a végén a vaj miatt szép fényes lesz. Ha kész, egy jó nagy csokor petrezselymet szórunk rá. Ennyi az egész, más húsokhoz is jó köret.


1 megjegyzés:

  1. Ezt a receptet úgyis el akartam kérni tőled :-)
    A múltkor vettem egy zsák répát. Fele a lovaknak lesz, a másik felét meg el akartam készíteni így. Köszi :-)

    VálaszTörlés